SOLO ACTUEEL

SOLO ACTUEEL

ACTUEEL

Columns, actualiteiten, rariteiten en markante feiten...

Second love

ActualiteitenPosted by Von Solo Fri, September 15, 2017 09:34



Mevrouw Solo zat televisie te kijken. Er kwam een reclame voor ‘Second Love’ voorbij. ‘Hè, dat snap ik niet…is dat nou een dating site voor een nieuwe relatie na je relatie?’ Waarop ik antwoorde dat het niet voor erna, maar voor er naast was. Mevrouw Solo schudde haar hoofd: ‘Raar hoor.’ Gelukkig zijn wij thuis nog heel ouderwets.

Second love is in het huidige Tinder-tijdperk een schijnbaar populaire datingsite voor mensen die sluiks willen rondscharrelen naast hun reguliere relatie. Het is de zoveelste exponent van ‘als-je-het-in-het-echt-niet-kan-dan-helpt-de-digitale-techniek-je-wel’. Het vereist geen enkele tact of vaardigheid. Het vereist enkel dat je als een chimpansee een iPad kunt bedienen. Zo zou ik de klanten van Second Love, Tinder en noem al die andere platforms maar op dan ook willen typeren. Beter in swipen, dan in sociale omgang. Te lui om de deur uit te gaan voor meer dan een wip alleen. De vangst belangrijker dan de jacht. De bestemming belangrijker dan de reis. Het is iets voor mensen die op vakantie naar een resort gaan met een armbandje.

Second Love is in Amsterdam een postercampagne gestart blijkbaar. Dat lijkt me inderdaad een plek waar je de gewenste doelgroep snel bereikt. Het barst daar van de oppervlakkige neo-neuk-klonen met parallelle levens. Zowel vrouw als man. Zo komt het me in ieder geval altijd voor uit die TV series en films die ik daar opgenomen zie zijn en gelden als voorbeeldmateriaal voor de goede zeden in dit land. Knappe jonge blanke geslaagde dertigers die graag hun leven wat tragischer en hipper maken met een buitenechtelijke relatie. Of gewoon om bij een vaasje Amstel of een vodka lime te kunnen pochen en bulderen met vrinden of giechelen en koketteren met vriendinnen. Kortom, precies op zijn plek. Daar waar de relationele en seksuele vervlakking tot norm verheven wordt voor de massa, terwijl de Wallen opgedoekt worden, want dát kan ècht niet.

Maar nee, wat schets mijn verbazing. Er is een braaf bakfietsinitiatief dat een petitie gelanceerd heeft om de verfoeilijke reclameposters uit het straatbeeld te laten verwijderen. Er wordt iets geprutteld over goede zeden en zo en dat relaties erdoor op de klippen lopen. Daar zal ik hier verder niet op in gaan. Ik zag wat reacties van voor- en tegenstanders van de petitie en wat in me op kwam was het volgende. Tegenstanders van de Second Love reclames die het morele aspect van ‘de-kat-op-het-spek-binden’ hanteren, hebben waarschijnlijk weinig vertrouwen in de discipline van hun partners, of misschien zegt het meer over hun eigen onderdrukte gevoelens. Het lijkt of de campagne van Second Love een angst van velen onder de loupe legt of in de spotlights plaatst waardoor het heel groot wordt. Het wordt erg zichtbaar dat er een mogelijkheid geboden wordt om ‘vreemd te gaan’. Het wordt als wezen een consumptieartikel. Vandaar ook dat er reclame voor gemaakt wordt, zoals bij dergelijke artikelen gemeengoed is. Als de drankjes in een all-in resort. ‘Waarom drink je zoveel? Omdat het toch zowat gratis is!’

Ik blijf ageren tegen de trend om liefde en seks te degraderen tot consumptieartikel, terwijl het juist de meest intieme individuele uitingen zijn, die we kennen als mensen onderling. Second Love is voor mij niet meer dan de zoveelste uitwas van zedelijk verval en daling van het collectief IQ. Maar meer nog van een vervlakte gemakscultuur. Goedkoop is het. Waar zijn de tijden gebleven dat een mens zich nog in honderd bochten moest wringen om zijn of haar geheime liefde te ontmoeten. Hoeveel overspeligen zijn er nog die er zorgvuldig een levenslange geheime geliefde op na houden, omdat er meer dan vluchtige seks aan ten grondslag ligt? Dat zullen we nooit weten. Deze mensen behoren waarschijnlijk tot de discreetste soort. De soort waarbij de reis wèl belangrijker is dan de bestemming. En buiten gebaande paden loopt. Dat soort types vind je niet op Second Love. Ze dragen geen armbandje van het resort des levens. Ze bestaan simpelweg niet in die wereld. Ze bestaan enkel in liedjes, boeken en gedichten. En laten we dat vooral zo houden!



  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.